Pages

Sunday, October 20, 2013

Kek Marble Trio

Assalamulaikum...
Alhamdulillah hari ini cuaca cerah dan nyaman. Kebetulan pula hari ahad jadi ramai yang berkesempatan untuk membuat aktiviti bersama keluarga. Menu untuk minuman petang hari ini bolehlah diceriakan lagi dengan mencuba resepi ini. Jadi saya nak share resepi Kek Marble Trio (diolah dari resepi asal Che Mat Gebu). Sungguh mudah dan enak terutamanya bila dimakan panas-panas.
Bahan-bahannya juga mudah didapati :-

Bahan A :
300 gm butter ( saya guna buttercup je)
280 gm superfine flour *
1 tbsp susu tepung (nak guna susu tepung anak pun boleh)*
1 tsp baking powder *
(* digaul rata kemudian diayak sekali)

Bahan B:-
250gm kastor sugar
5 biji telor grade A ( saya guna 6 biji telor grade C)
1 tbsp Ovalett
1 tsp esen vanila    

Bahan C:-
30 gm gliserin dicampur dengan 20 gm air
( saya guna 50 ml susu cair je)       

Caranya berbekalkan keyakinan dan kasih sayang:-


1. Panaskan oven pada suhu 175*C..guna api atas dan bawah ye :)
2. Pukul butter hingga kembang . Perlahankan kelajuan mixer dan      masukkan tepung sikit demi sedikit hingga sekata.
3. Dalam bekas lain, dengan kelajuan maximum mixer, pukul bahan B hingga kembang seperti adunan bahulu...gebuuu.
4. Perlahankan kelajuan mixer. Masukkan adunan no.2 sedikit demi   sedikit dan pukul hingga sekata.
5. Masukkan pula bahan C dan pukul hingga sebati.
6. Bahagikan kepada tiga bahagian dan warnakan mengikut citrasa masing-masing ( saya guna 1 1/2 tsp chocolate emulco/ 1 tsp or more strawberry emulco/ 1 tsp or more pandan emulco dan perisa rose...yang ni terlebih tiga rasa...hahaha...)
7. Masukkan adunan secara berselang seli mengikut kreativiti anda ke dalam loyang 8x8x3" yang telah  dilenserkan dengan butter atau acuan silicone. Dan  bakar selama 40-50 minit atau sehingga masak....

Mudahkan lagi2 kalau dibuat dengan penuh rasa kasih sayang..... SELAMAT MENCUBA ;)

Saturday, October 19, 2013

Ultraman Cake

Assalamualaikum.....dan  Salam Satu Malaysia.
Dah lama tak menjengah blog ni...sibuknya ya rabbii....alhamdulillah banyak jugak dapat tempahan kek. Dalam sesibuk ni...birthday cake anak sendiri tak dilupakan tapi bercinta juga nak menyiapkan kek yang diidamkan. Ultraman...ottomen..ishk...berpinar biji mata menggelek fondant nak menyiapkan figurine ni. Skill tiada jadi berbekalkan ajaran yang disampaikan oleh Pakcik YouTube...dapat jugalah disiapkan akhirnya....
Alamak blurr...pulak snap dengan kamera handphone kali ni....merajuk gak nye handphnoe ni .Yelah mulakan pun dah lewat malam...pukul 2 pagi baru boleh siapkan figurine ni...hajat di hati nak suprisekan anak...jadi gagahkan gak memikirkan bagaimana nak selesaikan tugasan ni...Alhamdulillah dipermudahkan...

Setelah dibelek-belek bahan kek di rumah,maka terhasil Kek coklat Lembab di lapisi dengan Chocolate Ganache (bahagian atas ganache pula berbentuk swirl) dan Fresh Cream. Kebetulan pula ada Ultraman icing image. Jadi apalagi, tempekkan je keliling kek bentuk heksagon tu....

Anak begitu teruja...tak disangka dapat juga kek yang diidamkan....walaupun simple tapi yang penting kasih sayang... Cake Cutting dibuat di Sekolah Agama sahaja. Kawan-kawannya tersenyum sambil menyanyikan Lagu....Allah Selamat kan Kamu....Allah Selamat kan Kamu...habis je nyanyian....anak meniupkan lilin dengan sepantas kilat memotong kek nya dengan hati yang penuh riang...gembira dapat berkongsi kek dengan rakan-rakannya.. Alhamdulillah..
Semoga Naufal menjadi seorang anak yang baik, soleh, berilmu dan cemerlang....Aminnn...

Saturday, September 7, 2013

Red Velvet Cake

Assalamualaikum...

Red velvet cake...hmmm...sape tak tau kan...kek berwarna merah yang lembut dan moist dimakan dengan cream cheese yang rasa sweet sour..milky....emmm...dah terliur lak.. ishk....Sebenarnya kek ni dah lama saya buat..since last year cuma la ni baru dapat share. Bermula dengan suka-suka...jadilah  birthday  cake dan bermacam-macam "sempena kek"..So just to share those pictures that i took using my beloved handphone.... huhuhu



Begin with my daughter's birthday kebetulan pula sama tarikh dengan anak buah.. So pikir punya pikir buatlah dua biji kek...si girl nak barbie doll dan si boy nak angry bird...eh! jadi angry aunty at the end hahaha.. Coz suka-suka je buat kek...gaun barbie tupun  tak smooth sebab masih "fresh" dalam menggunakan fresh cream..


Another occasion my staf pula nak sambut birthday hubby nya..Kebetulan pula...that he loves cheese like crazy......Red Velvet Cake would be the best...." Love is in the air"...  So saya buat simple deco saje...just representing love shape dengan menggunakan cake crumbs...Bak kata pepatah mat salleh.. "Less is More"




Finally, saya buat deco berbeza untuk menunjukkan tanda kasih sayang pada seorang ayah yang banyak berbakti dan berkorban demi keluarga tercinta..."White Roses" dengan titisan embun (sori tak nampak dalam picture ni) menunjukkan hati yang suci dan nurani...and "White Pearl "as border of the cake means "family bonding".. All are made of cream cheese..yummy. Hope you all like it..

"Red Velvet Cake ..you light up our special day"

Friday, September 6, 2013

Resepi Apam Siam......Simply Delicious

Assalamualaikum...
Hari ini saya nak kongsi Resepi Apam Siam Trio yang sedap dimakan especially untuk Tea Time. Apam ini memang sesuai bagi penggemar telor itik...rahsia nya...gunakan esen vanila untuk mengurangkan bau telor...


Bahan-bahannya sunguh simple

12 biji telur itik (humpty dumpty tu tak kira ye)
500g gula halus ( boleh tambah kalau nak manis lagi)
375g tepung gandum*
1 tsp serbuk penaik*
(* digaul dan diayak sekali)
1 tbsp esen vanila (nak bubuh extra pun ok)
1 tsp or more  strawberry / pandan  emulco or paste

Cara membuatnya cukup mudah berbekalkan keyakinan:-

1. Dengan kelajuan maksimum mixer, pukul telur dan gula hingga kembang macam dalam gambar tu ye...gebu bagai adunan bahulu.

2. Perlahankan kelajuan mixer dan masukkan tepung dan baking powder yang telah diayak sedikit demi sedikit hingga sebati.


3. Masukkan pula esen vanila untuk memberikan aroma kepada adunan dan pukul lagi hingga sebati.


4. Bahagikan kepada tiga bahagian..dan warnakan mengikut citarasa tersendiri..Kalau hendak dijadikan plain sahaja pun boleh...

5. Masukkan  adunan di atas secara berselang-seli kedalam loyang yang telah dileserkan dengan sedikit minyak supaya  tidak melekat. Saya guna loyang  bulat berukuran 10 x 3".. Kemudian corakkan mengikut kreativiti anda.

6. Kukuslah sehingga masak.. Masanya lebih kurang 40-50 minit bergantung kepada jenis pengukus anda ya.



Ta daaa..dah pun siap. Smells the aroma...Sedia untuk dimakan.. Mudahkan.
     
   Selamat Mencuba !!!












    





Cake Oh Cake

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pagi ni hujan betul-betul lebat, syukur atas nikmat yang diberikan. Ini late entry..my favourite...Chocolate Indulgence...Hmmm biasa plain je so i decided to deco it...dapat lah ilham dari blog kak ita Masam Manis.. Thanks kak ita...since my regular customer ni nak sambut birthday ibunya together with open house sempena hari raya...so she decided to order Choc Indulgence, Marbel Cake, Kek Oren, Talam Tokyo, Kuih Lapis Pelangi and Kuih Serimuka Berlapis.. Wow! What a challange but i made it..Alhamdulillah. Cuma tak sempat ambil gambar kuih je..



Kek Marble...biasa dengarkan...but this cake, it is a bit different. Untuk menampakkan lagi kelainan pada kek ini saya guna acuan silicone. It turns out wonderful. Hehehe...masuk bakul angkat sendiri. Seronok mencuba benda baru ni. The only thing that i don't have is a proper camera so semua picture i snap using my trusted handphone.. hahaha ...and you can see the outcome huhu.... Oh , ye! Kek ini mempunyai tiga rasa; pandan, strawberry dan vanila...sebab itulah diberi nama TRIO...



Chocolate indulgence ni...saya deco simple je.. just sprinkle snow powder sugar to give heart shape at the edge and small butterflies on the other side. Kupu-kupu ni saya buat dari dark chocolate dan white chocolate. Still need to improve my skill though...





Ini pula kek oren...boleh nampak ada 3 ulas oren..atas kek.. Happy Birthday August..i have no idea to whom it is for...i just made it. Sesuai dengan namanya, dari kek hingga ke fillingnya base on orange flavour.. For deco i used fresh cream so its blend with the cake...Sweet sour orange...what a taste, catchy. Hope you like it...Thanks again and again Azizah and family.

Monday, September 2, 2013

Apam Siam Kuih Tradisional

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Latest Mission Impossible 31th August 2013, menyiapkan Apam Siam...yey
Eh, kenapa pula Siam bukan Malaysia ye!
Apam ni adalah salah satu kuih-muih orang dulu-dulu..
Susah nak cari di mana-mana gerai terutamnya pada zaman millenium ni.
Setelah membuat siasatan dan tinjauan lanjut ke website-website maka terhasillah Apam Siam seperti yang tertera di sebelah.

Lihatlah warna serta teksturnya yang lembut dan gebu sungguh mengiurkan. Hahaha...belum terhidu baunya yang wangi....fuh...pekena sepotong...nak lagi!!

Apam ni memang berbeza dari apam lain kerana ianya menggunakan telur itik. Tangan mestilah kuat dan tahap kesabaran yang tinggi kerana adunan perlu dipukul agak lama hingga gebu sampai tangan pun jadi kebas huhuhu....sungguh mencabar kewibawaanku.


Yang ini pula saya letakkan perisa seperi Marble Trio..Eh, kenapa Trio? Sebab ianya mempunyai tiga perasa yang berbeza iaitu  vanila, strawberry dan pandan. Sinonim dangan rasanya maka terciptalah  Apam Siam Trio. Idea ini tercetus apabila pelanggan setia saya, Azizah menempah apam siam untuk ibunya. Terima kasih Azizah dan Ibunya. Mission menjadi Possible...
Yey! Merdeka!!!

Oh ye...Resepi Apam Siam saya kongsi bersama di entry berikutnya ye.
Look for Resepi Apam Siam Trio.

Wednesday, August 28, 2013

Heart of Roses

Hari ni hujan renyai-renyai, balik kerje je terus ambil anak-anak dari sekolah. Sampai rumah dah lewat. Bertanya pada Si kakak  tentang menu makan malam..opsss...Butter Prawn...alamak sempat ke ni... Si adik pula inginkan Daging Masak Kicap je...Dengan kederat yang ada dituruti jua kehendak anak-anak...
Seronok melihat mereka makan..Berbunga-bunga rasa dihati seperti Rose Garden...Well, at least settled dinner mission...

Ok nak share a heart shape chocolate cake that finally came true...Colour of roses and cake as requested by Ika
Sungguh mencabar bagi amatur macam saya... Dan inilah hasilnya..Harap menepati citarasa Ika..